Hot!

Schelpdieren

Schelpdieren

Met al het gepraat over de ziektebestrijdende, levensverlengende superkrachten van het mediterrane dieet, proberen veel mensen meer zeevruchten bij hun maaltijden te proppen. Maar terwijl er eindeloze artikelen zijn die de gezonde glorie van vette, omega-3-rijke vissen zoals zalm en makreel ophemelen, wordt er niet veel gesproken over schelpdieren – of dat deze zeedieren ruimte op je boodschappenlijstje verdienen.

Hoogwaardige eiwitbronnen

Het blijkt dat ze dat wel doen. “Schelpdieren zijn hoogwaardige eiwitbronnen, net als landdieren, wat betekent dat ze alle essentiële aminozuren hebben,” zegt Faye Dong, emerita hoogleraar voedingswetenschappen en menselijke voeding aan de universiteit van Illinois. Die ‘essentiële’ aminozuren zijn die die je lichaam niet alleen kan maken, maar die nodig zijn om een ​​goede cellulaire functie en spiergezondheid te ondersteunen, waardoor ze een cruciaal onderdeel zijn van een gezond dieet.

Net als vlees van landdieren, hebben schaal- en schelpdieren een scala aan cholesterolgehalten; garnalen, kreeft en krab hebben iets meer dan mosselen, oesters en andere weekdieren. Maar er is een voortdurende discussie over of cholesterol in de voeding echt bijdraagt ​​aan ongezonde niveaus van cholesterol in het bloed. En in elk geval is de hoeveelheid schelpdieren veel lager dan in eiwitbronnen van het landdier, zoals kip of rundvlees.

Schelpdiervlees bevat ook weinig vet. “En het vet dat het heeft valt onder de categorie van gezonde vetten, wat betekent dat het laag is in verzadigd vet en hoog is in de omega-3’s DHA en EPA,” zegt Ann Yaktine, directeur van de Food and Nutrition Board van de National Academy of Sciences.

Schelpdieren zijn lang niet zo indrukwekkend aan het omega-3-front als zalm. Maar oesters, garnalen, krab, kreeft en mosselen hebben ongeveer 25% -50% de omega-3 vetzuren per portie als de gezondste vette vis.

Micronutriënten

Afhankelijk van het type schaaldieren dat je eet, hebben de meesten verschillende hoeveelheden van moeilijk bereikbare micronutriënten. Selenium – een spoormineraal dat van belang is voor de cognitieve en immuunfunctie – komt het meeste voor in zeevruchten. Schelpdieren zijn ook rijke bronnen van B-vitamines, die de zenuwstructuur en de celfunctie ondersteunen.

Ten slotte zijn schelpdieren goede bronnen van sommige gezonde mineralen. Zink, koper en ijzer kunnen moeilijk te krijgen zijn, zegt Dong, maar ze zijn te vinden in schaaldieren. Koper is vooral overvloedig aanwezig in kreeften en oesters en het helpt het lichaam om collageen, hemoglobine en andere eiwitten te maken die nodig zijn voor de gezondheid en het functioneren van de mens. Zink is belangrijk voor de immuunfunctie en wondgenezing, en oesters bevatten meer zink per portie dan welk ander voedsel dan ook. (Eet slechts twee oesters, en je zult de door de overheid aanbevolen dagelijkse inname voor zink.) Kokkels, ondertussen, zijn geweldige bronnen van ijzer.

Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat, afhankelijk van het type schaal- en schelpdieren dat je eet en waar het vandaan komt, er een aantal potentiële besmettingsproblemen zijn.

Garnalen en kreeften kunnen zich ophopen in zware metalen, namelijk lood en het metaalcadmium, dat soms wordt gebruikt in de industriële productie. En onderzoek suggereert dat gefrituurde bereidingen (in tegenstelling tot koken of stomen) de blootstelling van een eter kunnen verhogen. Meer onderzoek heeft geleid tot verhoogde cadmiumgehaltes in sommige oesters in de Stille Oceaan.

Er is ook enige bezorgdheid over het gebruik van antibiotica in garnalen, zegt Larry Olmsted, auteur van Real Food, Fake Food, een boek over voedsel en voedselveiligheid. Garnalen zijn de meest populaire zeevruchten in Amerika, maar veel daarvan wordt in Zuidoost-Azië gekweekt in faciliteiten waarvan bekend is dat ze verboden antibiotica gebruiken, aldus Olmsted. “Als ik garnalen koop, word ik wild gevangen garnalen uit de Golf van Mexico”, zegt hij. Als je je zorgen maakt over overbevissing en duurzaamheid, raadt Olmsted aan te zoeken naar de blauwe Marine Stewardship Council (MSC) -zegel. MSC is een non-profitorganisatie die visrestaurants controleert op duurzame visserijmethoden.

Tot slot, een van uw beste garanties tegen elk mogelijk risico is het variëren van de soorten schaaldieren die u consumeert. “Moderatie gaat een lange weg,” zegt Dong, eraan toevoegend dat je waarschijnlijk een of twee keer per week een soort schaaldier eet. “Zelfs als je iets eet dat besmet is, kan je lichaam dat opruimen”, zegt ze.

Yaktine is het daarmee eens. “Afwisseling is een goede vuistregel”, zegt ze. Op het gebied van voedselveiligheid, voeding en het voorkomen van overbevissing van een soort, “het verspreiden van de rijkdom” als het gaat om dineren op schelpdieren is een voorzichtige zaak

Tags:

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: