Een Vespa kan je op zich bij elke scooterdealer kopen. Een aantal bekende dealers in Nederland zijn VIPscooter, FastFuriosscooters en natuurlijk de officiële site van Vespa.
Vespa is een Italiaans merk van een scooter vervaardigd door Piaggio. De naam betekent wesp in het Italiaans. De Vespa is geëvolueerd van een eenmotorige motor scooter vervaardigd in 1946 door Piaggio & Co. S.p.A. uit Pontedera, Italië tot een volledige lijn van scooters en een van de zeven bedrijven die vandaag eigendom zijn van Piaggio. Vanaf het begin staan Vespa-scooters bekend om hun geschilderde, geperst stalen unibody, die een compleet motorkapje voor de motor combineert (het motormechanisme omsluitend en vuil of vet verbergt), een vlakke vloerplaat (die voetbescherming biedt) en een prominente kuip vooraan (biedt bescherming tegen de wind) in een structurele eenheid.
De geschiedenis van Vespa:
Na de Tweede Wereldoorlog had Italië, in het licht van zijn instemming met het beëindigen van oorlogsactiviteiten met de geallieerden, zijn vliegtuigindustrie ernstig beperkt in zowel capaciteit als capaciteit. Piaggio kwam uit het conflict met zijn Pontedera jachtvliegtuig plant afgebroken door bombardementen. De kreupele economie van Italië en de rampzalige toestand van de wegen hielpen niet bij de herontwikkeling van de automarkt. Enrico Piaggio, de zoon van Piaggio’s oprichter Rinaldo Piaggio, besloot het luchtvaartterrein te verlaten om Italië’s dringende behoefte aan een moderne en betaalbare manier van vervoer voor de massa’s aan te pakken.
Ontwerp Piaggio MP5 “Paperino”, het eerste prototype van Piaggio. In 1944 ontwierpen de ingenieurs van Piaggio, Renzo Spolti en Vittorio Casini, een motorfiets met een carrosserie die de aandrijflijn volledig omhulde en een grote spatscherm aan de voorkant vormde. Naast de carrosserie omvatte het ontwerp op het stuur gemonteerde bedieningselementen, geforceerde luchtkoeling, kleine wielen met een kleine diameter en een hoog middengedeelte dat moest worden gespatieerd. Officieel bekend als de MP5 (“Moto Piaggio nr. 5”), kreeg het prototype de bijnaam “Paperino” (ofwel “eendje” of “Donald Duck” in het Italiaans). Piaggio was ontevreden over de MP5, vooral de hoge middensectie. Hij contracteerde luchtvaartingenieur Corradino D’Ascanio om de scooter opnieuw te ontwerpen. D’Ascanio, die eerder was geraadpleegd door Ferdinando Innocenti over het ontwerp en de fabricage van scooters, liet meteen weten dat hij motorfietsen haatte omdat hij dacht dat ze omvangrijk, vies en onbetrouwbaar waren. Het MP6-prototype van D’Ascanio had zijn motor naast het achterwiel gemonteerd. Het wiel werd direct van de transmissie aangedreven, waardoor de aandrijfketting en de daarmee verbonden olie en vuil werden geëlimineerd. Het prototype had een unit-spar frame met spannend stalen buitenpanelen. Deze veranderingen zorgden ervoor dat de MP6 een doorgaand ontwerp kon hebben zonder een middensectie zoals die van de MP5 Paperino. Het MP6-ontwerp omvatte ook een enkelzijdige voorwielophanging, verwisselbare voor- en achterwielen op de assen en een reservewiel. Andere kenmerken van de MP6 waren vergelijkbaar met die op de Paperino, inclusief de op het stuur gemonteerde bedieningselementen en de bijgevoegde carrosserie met de hoge spatbescherming aan de voorkant. Toen hij de MP6 voor het eerst zag, riep Enrico Piaggio uit: “Sembra una vespa!” (“Het lijkt op een wesp!”) Piaggio noemde zijn nieuwe scooter effectief ter plaatse. Vespa is zowel Latijn als Italiaans voor wesp, afgeleid van de lichaamsvorm van het voertuig: het dikkere achterstuk is verbonden met het voorste deel door een smalle taille, en de stuurstang leek op antennes.
Leave a comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.