Hot!

Is het tijd om een elektrische auto te kopen?

Is het tijd om een elektrische auto te kopen?

Geconfronteerd met de evolutie van het automobielaanbod, de regelgeving en de belasting, stelt
u zich de vraag wat de relevantie is van de aankoop van een nieuwe of gebruikte elektrische
auto? We beantwoorden ze.

Hoe werkt een elektrische auto?


Onder de jurk van een elektrische auto bevinden zich een of meer elektromotoren. Er kan er een
zijn voor het hele voertuig, een per as of zelfs een per wiel. Deze energie zorgt zowel voor de
mobiliteit van de auto als voor de levering van alle apparatuur. Er zijn verschillende soorten
elektromotoren. Laten we de continue motor citeren die is uitgerust met een stator met magneet
en geassocieerd met een spoel. De synchrone motor combineert een gewikkelde stator met een
magnetische rotor. Ten slotte de asynchrone alternerende elektromotor (inductie) die het meest
voorkomt. In tegenstelling tot benzine- of dieselmotoren stoot een elektrische eenheid geen
vervuilende emissies uit en vormt, met de technologische vooruitgang, een auto-alternatief voor
diesel en benzine.

De elektromotor wordt meestal van energie voorzien door lithium-ionbatterijen. Deze
accumulatoren zijn meestal aanwezig in de vloeren van de meest voorkomende modellen om het
zwaartepunt van het voertuig te controleren: Nissan Leaf, Renault Zoe, Volkswagen e-Golf,
Smart Fortwo ED, Tesla Model S en X. De lithiumbatterijoplossing -ion ​​lijkt momenteel degene te
zijn die momenteel de beste prijs / kwaliteitverhouding biedt, hoewel het vragen oproept over de
omstandigheden van de lithiumwinning (in Argentinië, Bolivia, Chili en China) maar ook over de
recycling ervan.
Er zijn andere formules. In het bijzonder de LMP-batterij die gebruikelijk is voor Bolloré-
producties, evenals de E-Méhari, de Citroën-afgeleide van de BlueSummer. Deze batterij heeft
echter geen geheugeneffect. Het is dus noodzakelijk om het meer dan normaal op te laden,
anders zal de capaciteit na 3 dagen afnemen vanwege het afkoelen. Een andere concrete
oplossing is er dankzij het werk van Hyundai / Kia, de lithium-ion-polymeerbatterij. Gepresenteerd
als beter bestand tegen koeling, heeft het ook het voordeel dat het lichter en gemakkelijk
modulair is (dankzij de polymeerelektrolyt). De Kia Soul EV en Hyundai Ioniq getuigen van deze
efficiëntie.

Waarom meten we het vermogen van een elektrische auto in kW?

Hoewel het gebruikelijk is om te verwijzen naar het maximale vermogen van een thermische auto
in pk (niet te verwarren met fiscale pk – pk), verwijzen we naar dat van elektrische auto's in
kW. Oorspronkelijk bepaalde James Watt het vermogen dat een paard nodig heeft om zijn
graanmolen te laten draaien in vergelijking met een door stoom aangedreven machine of
verbrandingsmotor. Vervolgens werd de naam (Watt) gegeven aan de eenheid elektrisch
vermogen. Er zijn echter twee "paard" -eenheden. De ene Europeaan (ch), de andere Brit (pk of
pk). Dus 1 pk = 735,5 W terwijl 1 pk = 746 W. In feite is het relevanter om een ​​elektrische auto te
presenteren met een vermogen van 73,55 kW, ook al zouden we cultureel gezien de neiging
hebben om het te presenteren als 100 pk (of 98,6 pk).

De goedkoopste, duurste elektrische auto’s

Begin 2019 draait de elektriciteitsvoorziening om een ​​twintigtal modellen. Naast de Twizy (de
kleine Renault-vierwieler) is de goedkoopste elektrische auto ongetwijfeld de Smart Fortwo
Electric Drive van 23.250 euro (exclusief de ecologiebonus van 6.000 euro). Het is niet
verrassend dat de minst betaalbare elektra de Tesla is. De eerste prijs voor een Model 3 is
42.600 euro. Reken 82.200 euro voor de Model X (begin juli 2019).

Elektrische auto te vergeleken met een diesel, met een benzine?

Vanwege de extra kosten voor de aanschaf van een elektrische auto in vergelijking met een
benzine- of dieselmotor, is het aan jou om een ​​bepaald aantal kilometers te rijden om financieel
de weg te vinden. Merk op dat de korting van een elektrische auto altijd langzamer is dan een
thermische auto. Autonomie en oplaadtijden maken het echter soms nodig om bepaalde ritten te
beperken. De recente belastingverhogingen op fossiele brandstoffen versterken de constatering
dat de kostprijs van een elektrische auto (inclusief batterij) op lange termijn (meer dan 100.000
km) zuiniger is, zelfs als de initiële investering is consequenter.

Balans

De aankoop van een nieuwe elektrische auto is niet alleen ecologisch, maar een aanzienlijke
investering, ondanks de vele staatssteun, maar in het proces van democratisering. Met deze
democratisering zal het aanbod van gebruikte elektrische auto's zich uitbreiden, van de meest
prestigieuze modellen tot de meest praktische voor alledaags gebruik, zoals op vakantie gaan.