Hot!

Red Bull Racing

Red Bull Racing

Red Bull Racing (ook bekend als Red Bull of RBR en meedoet als Aston Martin Red Bull Racing) is een F1-raceteam dat racet onder een Oostenrijkse licentie en gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk. Het team reed van 2005 tot 2006 onder een Britse licentie en heeft sinds 2007 onder Oostenrijkse licentie gespeeld. Het is een van de twee Formule 1-teams van het drankenbedrijf Red Bull GmbH, het andere is Scuderia Toro Rosso. Het team won vier opeenvolgende constructeurskampioenschappen, in 2010, 2011, 2012 en 2013, en werd het eerste Oostenrijkse gelicenseerde team dat de titel won. Het team won ook vier rijkampioenschappen op rij (2010, 2011, 2012 en 2013) met Sebastian Vettel. Beheerd door Christian Horner sinds 2005, het team heeft Renault-motoren gebruikt sinds 2007. Red Bull Racing begon vanaf het seizoen 2016 met het gebruik van Renault-motoren van het merk TAG Heuer.

Geschiedenis

Het huidige Red Bull-team kan zijn oorsprong terugvinden in de Stewart Grand Prix-outfit die zijn debuut maakte in 1997. Jackie Stewart verkocht zijn team eind 1999 aan de Ford Motor Company en Ford nam het besluit om het team van Jaguar Racing te rebranden, met weinig volgend succes in de komende vijf jaar. De constructeur en het raceteam van Jaguar Racing Formula One werden in september 2004 te koop aangeboden, toen de eigenaar, de Ford Motor Company, besloot dat het “geen overtuigende businesscase meer zou zijn voor een van zijn merken om in de F1 te concurreren”. Red Bull, een energiedrankenbedrijf, stemde in met de aankoop van Jaguar Racing op de laatste dag van de verkoop, 15 november 2004. BBC Sport meldde dat Ford bieders vroeg om een symbolische US $ 1 in ruil voor een toezegging om US $ 400 miljoen te investeren in het team gedurende drie Grand Prix-seizoenen. Het team bleef toegang houden tot de Cosworth-engine die was ontwikkeld voor hun chassis uit 2005 en de operatie werd voortgezet onder de nieuwe titel. Christian Horner werd geïnstalleerd als de nieuwe teambaas en bracht David Coulthard en Christian Klien in de rij voor het team. Red Bull Racing was niet het begin van de deelname van Red Bull aan de Formule 1, omdat ze Sauber tussen 1995 en 2004 sponsorde. Na het kopen van een eigen Formula One-team, sloot Red Bull zijn langetermijnpartnerschap met het Zwitserse team af. Het drankenbedrijf runt ook een jong chauffeursprogramma, Red Bull Junior Team, waarbij Red Bull veelbelovende jonge coureurs sponsort. Bekende bestuurders die deze backing hebben ontvangen, zijn onder andere Enrique Bernoldi, Christian Klien, Patrick Friesacher, Vitantonio Liuzzi en Scott Speed. Red Bull sponsort ook veel coureurs en teams die deelnemen aan het Formule 2-kampioenschap, de “feeder” -serie van Formula One.

Scuderia Toro Rosso

In het najaar van 2005 kondigde Red Bull aan dat zij het Minardi Formula One-team hadden gekocht, en het zou vanaf 2006 bekend staan als Scuderia Toro Rosso (Italiaans voor Team Red Bull). Scuderia Toro Rosso (STR) opereert als een apart team, maar de twee delen bepaalde technische middelen. In 2006 gebruikte STR een chassis gebaseerd op het Red Bull RB1-chassis uit 2005, oorspronkelijk ontworpen door Jaguar Racing, en Minardi’s gecontracteerde aanbod van rev-gelimiteerde V10 Cosworth-motoren. Er werd wijd gespeculeerd dat het chassis van 2007 voor beide teams in wezen hetzelfde Adrian Newey-ontwerp zou zijn, hoewel Red Bull voorzichtig aankondigde dat de “STR2 zal worden gebouwd door Red Bull Technology, en Toro Rosso zal volledig eigenaar zijn van de intellectuele rechten van de auto”. Formule 1-teams mogen het chassis van een ander team niet gebruiken. STR is gebruikt als een ‘B’-team voor Red Bull Racing, waardoor het bedrijf met meer chauffeurs kon werken. Vanaf het seizoen 2010 was dit arrangement verboden en de STR5 is de eerste Toro Rosso-auto die intern is ontworpen en gebouwd. In 2006 kreeg RBR-coureur Vitantonio Liuzzi een voltijdse plaats naast Scuderia Toro Rosso naast een door Red Bull gesponsorde coureur, Scott Speed. Liuzzi behield zijn zetel in STR voor het seizoen van 2007. Sebastian Vettel verving Speed in het midden van het seizoen 2007 en Sébastien Bourdais verving Liuzzi op STR voor het seizoen van 2008. Tegen verwachting presteerde Toro Rosso goed tijdens het seizoen van 2008 en Sebastian Vettel won de Italiaanse Grand Prix van 2008. Dit betekende dat Toro Rosso daadwerkelijk hun eerste overwinning behaalde voor Red Bull Racing, en hielp Vettel een ritje te maken met Red Bull Racing voor 2009, toen hij ook de eerste overwinning van dat team nam.

Fictieve raceauto

De Red Bull X2010, oorspronkelijk Red Bull X1 genoemd, is een fictieve auto in de videogames Gran Turismo 5 en Gran Turismo 6. Het prototype werd gemaakt om de vraag van Kazunori Yamauchi te beantwoorden: “Als je de snelste raceauto op het land hebt gebouwd, een die alle regels en voorschriften terzijde schuift, hoe ziet die auto eruit, hoe presteert hij en hoe voelt hij om te rijden? “. Het voertuig is ontworpen door Adrian Newey in samenwerking met Yamauchi. Het beschikt over ingesloten wielen en een “ventilatorelement” om de downforce bij lage en gemiddelde snelheid te verhogen, net zoals bij een Chaparral 2J.

Tags:

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: