Hot!

Pruimen

Pruimen

Pruimen wat zijn het? Het wordt ook wel een superfruit genoemd omdat het kanker zou kunnen bestrijden en andere ziektes, Omdat er heel veel antioxidanten in zit. Andere soorten van superfruits zijn ook wel granaatappels, blauwe bessen, graviola, afrikaanse mango’s, gojibessen, mango stenen, frambozen, açaí bessen en zwarte bessen. Jammer genoeg zijn deze soorten fruit moeilijk te verkrijgen en zijn ze heel duur. Maar maak geen zorgen want pruimen zijn gezonder en ze zijn ook is goedkoper.

Veel antioxidanten in pruimen?

Uit onderzoek bleek dat pruimen een superfruit zijn want ze kunnen ziektes vermijden en bestrijden. Sinds het ook hoger is in antioxidanten en goedkoper zijn is het best goed, Pruimen kan je actief en efficiënt tegen ziekten en aandoeningen beschermen.

Gedroogd is gezonder

Gedroogde pruimen zijn rijker aan antioxidant dan alle andere fruitsoorten. Hierbij laat ik je de volgende antioxidant-waarde zien van pruimen en andere superfruits volgens de ORAC-meting:

  • Gedroogde pruimen : 5.770 antioxidant
  • Blauwe bessen : 2.234
  • Zwarte bessen : 2.036
  • Aardbeien: 1.536
  • Frambozen : 1.227

Gedroogde pruimen zijn niet alleen rijk aan anti-xoidatieve stoffen maar ook andere waaronder:

  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Bétacaroteen
  • FlavonoÏden
  • Glutathion

Gedroogde pruimen of verse pruimen zijn ook heerlijk als je het met yoghurt of kwark gaat mixen, kan een lekker toetje van maken of een lekkere ontbijt.

Voedingsvezels

Pruimen zijn ook wel bekend voor dat ze helen tegen verstopping van de darmen, dat komt doordat pruimen veel vezels hebben. Maar ik zelf eet echter niet meer dan 5 pruimen per dag sinds het voor maagklachten en darmklachten kan zorgen zoals diarree en winderigheid veroorzaken.

Diabetes

Door het hoge vezel in pruimen kan het bloedniveau normaliseren wat goed is voor diabetespatiënten. En pruimen geven je ook een goed gevoel waardoor je een vol gevoel van kan krijgen en dat je niet kan overeten dit is een winstpunt voor mensen die vet willen verliezen of als mensen suikerziekte hebben.

Osteoporose

Een onderzoek uit Florida state University was er een resultaat uitgekomen als vrouwen na de menopauze dagelijks 100gr gedroogde pruimen zouden eten hadden na 3 maanden betere botten dan vrouwen die het niet aten of vrouwen die maar 75gr gedroogde appels aten. Dit komt doordat Boron en kalium in pruimen zit en dit is heel goed voor de botten,

IJzertekort

Als je moe wordt omdat je ijzergehaltes laag zijn dan moet je beter jezelf richten op ijzerrijk voedsel, dan zou ik mezelf op pruimen gaan richten niet alleen omdat het rijk is aan ijzer maar ook omdat het helpt om ijzer op te nemen in je bloed. Eet tips voor pruimen, als je pannenkoeken gaat maken kan je ook pruimen bij toevoegen zo krijg je een lekkere pruimenpannenkoek. Je kan het ook gewoon rustig uit je handen eten zonder de pruimen in wat te doen. Je kan er ook pruimensap van maken. Of je kan het met andere fruit blenden en er een smoothie van maken. Pruimen drogen en dan in kleine stukjes hakken zodat je het als witte suiker kan gebruiken bij cakes en taarten.

Tags:

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: