SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO is een verzamelnaam voor verschillende processen die ervoor zorgen dat een website beter vindbaar zijn in zoekmachines. Door SEO op de juiste manier toe te passen trekt de website meer bezoekers binnen. Eén van de onderdelen van SEO is ook linkbuilding en zoekwoordoptimalisatie. Veel bedrijven die vooral online te werk gaan zijn redelijk afhankelijk van SEO. SEO houdt dus eigenlijk in om websites te optimaliseren zodat deze hoger getoond zullen worden bij bepaalde zoekwoorden.
De belangrijkste zoekwoorden optimaliseren
Als je iets op Google wilt zoeken, gebruik je zoekwoorden. Het doel van SEO is dat als mensen op bepaalde zoekwoorden zoeken ze jouw website zullen zien. Als er iemand bijvoorbeeld zoekt op de zoekwoorden sportschool Utrecht en jij hebt een sportschool in Utrecht, dan zou jij natuurlijk bovenaan willen staan als zoekresultaat. Je komt niet zomaar bovenaan te staan, je moet aan Google kunnen laten zien dat jouw webpagina voldoet aan deze zoekopdrachten. Google wilt namelijk de gebruiker zo snel mogelijk naar de juiste webpagina’s linken. En als jij aan Google kan laten zien dat jouw webpagina veel te maken heeft met de zoekopdrachten dan wordt jij eerder getoond dan anderen.
Goede teksten schrijven
De teksten die je op je website zet zijn natuurlijk bedoeld voor de bezoeker van je website. Je moet ervoor zorgen dat de content die je op de website plaatst ook relevant is voor de bezoeker. Het is niet de bedoeling dat je je webpagina helemaal vol zet met verschillende zoekwoorden want dit gaat Google niet leuk vinden, wat Google dan doet is je webpagina juist minder goed vindbaar te maken. Google houd verschillende gegevens bij van je bezoekers, zo houden ze bij in welke mate bezoekers je content waarderen. Ze houden ook bij hoelang je bezoekers op je pagina zitten en wanneer ze doorklikken. Als je deze content niet goed afstemt dan zal je niet goed vindbaar zijn.
Linkbuilding
Eén van de beste en belangrijkste technieken van SEO is toch wel Linkbuilding. Zoekmachines zoals Google willen alle webpagina’s hetzelfde behandelen, hierdoor zien de zoekmachines moeilijk welke webpagina’s belangrijker zijn dan andere pagina’s. doordat de zoekmachines kijken naar links kunnen ze toch een onderscheid maken van pagina’s en welke belangrijker is. Het kan zo zijn dat Wikipedia een webpagina heeft met uitleg over een onderwerp en dat zij die linken aan jouw webpagina. Als dit gebeurd dan denkt Google dat jouw pagina belangrijker is dan die van iemand anders. Het maken van links en het onderhouden van links is er belangrijk en vandaar de naam ‘Linkbuidling’.
Voor een bedrijf is SEO erg belangrijk. Als een bedrijf aan SEO doet kunnen zij op deze manier meer klanten binnen halen. Als een klant doormiddel van SEO hoger in een zoekmachine komt dan wordt deze ook vaker aangeklikt door mensen. Het is ook nog eens de bedoeling om de klanten over te halen tot acties. Voor een bedrijf is het van groot belang om klanten over te houden aan SEO.