Sneakers verzamelen is een erg grote trend die aankomen waaien is uit Amerika, maar nu ook erg populair in Nederland. Zo hebben we de ‘’Sneaker Heads’’ dit zijn mensen die sneakers verzamelen, ruilen of bewonderen als hobby. Ook zijn de Sneaker Heads goed in het onderscheiden van echte of replica sneakers.
Geschiedenis van de sneaker
In de jaren 1980 is een grote trend geboren in Amerika, de Sneaker Head cultuur. Dit is vooral gekomen door met name de opkomst van basketballer Michael Jordan met zijn sneaker lijn ‘’Air Jordan’’ die in 1985 uit is gekomen. Ook had hiphop muziek een grote rol in het opkomen van de sneaker cultuur. Veel Hiphop-artiesten droegen destijds sneakers waar ze goed in konden bewegen en die erg comfortabel zaten. Door de jaren heen heeft hiphop ook nog een grote rol gespeeld voor de Sneaker cultuur. Vaak werden er zo gehete ‘’Collabs’’ gedaan in de sneaker wereld. Dit hield in dat een artiest met een sneaker merk samen ging werken om zo hun eigen creatie te maken. Natuurlijk vonden de fans van de artiest dit interessant, hierdoor was het ook een goed marketingplan. Door de jaren heen zijn er veel collabs uitgekomen, waaronder: Travis Scott x Nike. Travis Scott (één van de populairste rappers in Amerika op dit moment) hebben al een paar sneakers samen uitgebracht. Deze sneakers zijn daar in tegen wel erg prijzig, dat komt omdat er altijd maar 1 release is. Dit houd in dat ze de sneaker één keer verkopen in een bepaalt aantal. Als het uitverkocht is, dan worden ze weken later voor misschien wel het tienvoudige doorverkocht.
Styling & Marketing
Er zijn verschillende populaire merken in de sneaker cultuur. Zo heb je bijvoorbeeld: Air Jordans, Nike Air Force one, Nike Dunks, Nike SB, Nike Air Yeezy, Addidas yeezy en Balenciaga. Dit zijn de topmerken op dit moment, schoenen met een hoge waarde zijn meestal special editions. Dit zijn sneakers die één keer op de markt worden uitgebracht, verkocht worden voor Retail prijs en daarna niet meer officieel te krijgen zijn. Je kan ze overkopen van iemand die ze nog nieuw heeft, hiervoor betaal je wel Resale prijs. Retail prijs houd in dat dit de prijs is die het merk en de artiest besluiten te geven, voor een Nike schoen ligt dit rond de €160,00 á €200,00. Resale prijs Is wanneer de sneakers uitverkocht zijn en ze nieuw worden doorverkocht. Het ligt eraan hoeveel de prijs stijgt, dit ligt aan de hype rond de schoen, de artiest waar mee word gewerkt en uiteraard de looks. Ze kunnen in een korte periode van tijd wel met maar liefst €1000,00 tot €1500,00 stijgen. Vooral de sneakers die oud zijn brengen veel op. Een paar wat Kanyé West en Nike samen hebben gemaakt in 2009, de Nike Air Yeezy’s Red October Gaan voor een goede €9000,00. Toen de Red Octobers uitkwamen, kostte ze maar €180,00.
Sneaker Head subcultuur
In de sneakerwereld zijn er veel nieuwe dingen vergeleken met de jaren 80. Er zijn Beurzen en zelfs bijeenkomsten voor sneakerheads, iedereen komt hier voor dat ene zeldzame paar die ze altijd al wilde hebben. Er zijn ook veel ‘’slang woorden’’ ontstaan in de sneaker cultuur, dit zijn woorden die een bepaalde uitdrukking hebben om iets te omschrijven. Zo heb je een paar woorden zoals:
– Cop – cop word gebruikt als het werkwoord ‘’Kopen”
– Cosy boy – Modieus en comfortabel
– Deadstock – nog nooit gedragen paar sneakers
– Dope – Vet/modieus
– Grail – zeldzame sneakers
– Heat – sneakers die er super goed uitzien
– Hypebeast – iemand die veel merken koopt, en van alles het nieuwste. Vaak doen ze dit omdat ze zich thuis willen voelen in de cultuur. Het woord hypebeast word veel als beledeging gebruikt.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Sneaker_collecting
Leave a comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.