Hot!

Branding

Branding

Branding wordt gebruikt als middel om diensten, producten of organisaties te scheiden met elkaar. Het woord is afgestemd van het woord ‘’brandr’’ dit is een Oud-Noors woord wat ‘’brandmerken’’ betekend. Met brandmerken onderscheidde ze vroeger namelijk de dieren zo met elkaar.

Inmiddels heeft branding een hele andere betekenis. Door de American Marketing Association wordt de volgende definitie gebruikt: term, symbol, or design, a name. Dit zorgt ervoor dat er meer achter een merk zit achter een merk, organisatie of dienst.

Waarom zou je voor branding kiezen?

Het is een instrument binnen de marketing, jawel branding. Relevante groepen, unieke associaties en de ambitie om je bewust te kunnen onderscheiden dat is branding. Dat is dus het merk, niet het logo en de merknaam wat mensen vaak onder een merk zien. Er zit een hele betekenis achter, je creëert bewust een gewenst beeld bij de afzender om in een gunstige positie te staan in verband met je concurrentie. Er zijn vele vormen van branding, dus zeker niet alleen een product of dienst.

Voordelen van branding, consumenten

  • Als eerst de herkenbaarheid, je weg snel vinden door een grote hoeveelheid mensen.
  • Je bent zeker van de kwaliteit van je product of dienst, dus garantie
  • Je hebt het beste uit jouw categorie, je beperkt je risico
  • Makkelijk je imago versterken
  • Bevrediging door sociaal verantwoordelijk gedrag van een product of dienst

Voordelen branding, merkeigenaren

  • Je zorgt voor stabiliteit in hogere omzet en afzet
  • Het vermogen van een hoger competitief
  • In de vorm van brand-extensions leverage
  • Mensen betalen veel meer voor het merk zelf dan daadwerkelijk het product
  • De merken kunnen ook nog beter wettelijk beschermd worden

Merkgevoeligheid en branding

Niet voor elke dienst of product is merkstrategie weggelegd, ook al lijkt dit wel vaak verleidelijk. De mate van de merkgevoeligheid is hierbij essentieel van een dienst of product. Dit bepaalt in hogere zin of de branding wel zinvol is. Wat uit onderzoek gebleken is, is dat de afnemers zich bij bepaalde soorten diensten of producten meer laten beïnvloeden dan bij het andere merk. Dit hangt samen met 2 factoren namelijk: waarin afnemers in mate aan merken een zekere eigen identiteit kunnen ontdekken, en de mate waarin afnemers voor hun de aankoop doen, gaan ze inschatten of de dienst of het product wel aan hun verwachtingen zal gaan voldoen.

Verschillende vormen van branding

Branding kent vele vormen en soorten. Wij geven je er een paar weg:

  • We beginnen bij corporate branding. Dit gaat vooral over het organisatiemerk zelf. Doordat social media zo belangrijk is geworden onder de mensen, waar mensen achter de schermen van bepaalde merken kunnen kijken min of meer. Daardoor zorgt het ervoor dat de arbeidsmarkt steeds kritischer wordt: “Wil ik hier wel eigenlijk wel gaan werken?”.
  • Corporate branding richt zicht op het beeld van de arbeidsmarkt van een organisatie, maar ook bij stakeholders.
  • Daarna krijgen we citybranding. Dit zie je bij steeds meer bij steden en gemeentes. Het doel hiervan is om toeristen, studenten en bewoners aan te trekken.

Tags: