Advertenties op de site die u aan het bekijken bent, iedereen maakt dit dagelijks mee, maar wat is het doel van een advertentie? Hoe komen ze daar eigenlijk? Waar zijn de advertenties op gebaseerd? En waarom krijgen bezoekers van dezelfde site verschillende advertenties? Dit zijn allemaal vragen die mogelijk in u opkomen bij het krijgen van een advertentie. Wij zijn hier om hierover meer informatie met u te delen!
Waar zijn advertenties op gebaseerd?
Hoe kan het dat bezoekers van dezelfde site, verschillende advertenties te zien krijgen? Vaak krijgen we precies advertenties over artikelen of producten waar we naar opzoek zijn of waar we eerder naar hebben gezocht. Dit komt doordat de cookies die wij accepteren, alles in de gaten houden van wat u op het internet doet, cookies kijken naar je interesses en naar relevante dingen voor jou. Banners tonen ze vaak ook op sites die met de advertentie te maken hebben, zo weten ze zeker dat ze bij de juiste doelgroep zitten. Hierdoor kunnen er advertenties worden aangeboden die er voor u ook echt toe doen, er wordt dus als het ware per persoon op interesses ingespeeld. Vaak staan advertenties op een opvallende plek, maar niet dat bijvoorbeeld de tekst wordt onderbroken door de advertentie of dat de advertenties door een plaatje heen staan. De een vind dit heel fijn en de ander geeft het een beetje en bezorgd gevoel, wat te begrijpen is want het is ook allemaal wel een beetje eng dat een computer precies volgt en weet wat je doet op het internet.
Het doel van online adverteren.
Jaarlijks neemt aantal online bestedingen en online aankopen toe. Dan is de stap naar online aderteren snel gezet, waar jou doelgroep is moet je natuurlijk op inspelen. Het doel van adverteren is natuurlijk meer klanten, en vooral meer mensen die u producten of diensten koopt. Vaak worden advertenties getoond per doelgroep, advertenties zijn dus doelgroepgericht. Dat is eigenlijk heel logisch als je nadenkt dat mensen niet een product gaan kopen waar ze niets te maken mee willen hebben. Tijdens het adverteren wordt de naamsbekendheid vergroot, meer mensen weten van jou bedrijf af, daar beginnen de positieve gevolgen al van adverteren. Ook mond tot mond reclame speelt een grote rol, wanneer mensen van het bestaan van jou bedrijf afweten en dat een indruk gemaakt heeft, spreken ze erover tegen andere mensen waardoor de naamsbekendheid snel vergroot. Natuurlijk is het handig als er wel goede verhalen rondgaan, zodat de naamsbekendheid in een positieve zin groeit en niet de negatieve kant.